PARHAAT VINKIT KOLESTEROLIN ALENTAMISEEN

Voit pitää kolesterolisi tasapainossa ja nauttia samalla ihanista ruoista tekemällä pieniä vaihdoksia, jotka eivät mullista ruokavaliotasi tai elämäntapojasi. Katso alta vinkkilistamme, josta voit aloittaa jo tänään.

Kypsennä terveellisemmin
Grillaa, höyrytä, keitä tai kypsennä ruoat uunissa. Jos kokkaamasi ruoka vaatii paistamista, käytä öljyä tai pullomargariinia. Suosi myös leivonnassa pehmeitä rasvoja, korvaa reseptin voi öljyllä tai leivontaan sopivalla Benecol®-levitteellä.

Voitko syödä enemmän hedelmiä, kasviksia ja kuitua?
Pyri syömään vähintään puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä. Niistä saat väri-iloa ruokaasi sekä vitamiineja ja kuitua. Joissain kasviksissa on lisäksi liukoista kuitua, joka voi auttaa alentamaan kolesterolia. Liukoista kuitua sisältäviä ruoka-aineita ovat myös kaura, pavut, linssit ja kik-herneet. Sekoittele, mausta hyvin ja nauti!

Kokeile uusia ruokia
Voit ottaa päivittäiselle ruokalistallesi lisää kolesterolia alentavia ruokia. Kun liität Benecol®-tuotteita osaksi terveellistä ruokavaliotasi, LDL-kolesterolisi voi alentua enemmän kuin pelkän ruokavalion voimalla. Tutustu Benecol®-tuotteisiin. 

Valitse täysjyvävaihtoehto
Ihmiset, joilla on terve sydän, syövät usein myös runsaskuituista ruokaa. Suosi siis täysjyvävaihtoehtoja, kun ostat tai syöt leipää, riisiä tai pastaa.

Tunnista ruoat, joissa on paljon tyydyttynyttä rasvaa, ja syö niitä harvemmin
Rasvaisissa maitotuotteissa (esimerkiksi kermassa, täysmaidossa, kovissa juustoissa ja voissa), rasvaisessa lihassa sekä kakuissa ja voitaikinaleivonnaisissa on tyydyttynyttä rasvaa. Syö näitä ruokia hiukan harvemmin ja vaihda esimerkiksi voi Benecol®-levitteeseen: teet jo kaksi pientä muutosta, jotka tekevät yhdessä enemmän, ja voit silti herkutella.

Varo piilorasvaa
Monissa ruoissa voi olla tyydyttynyttä ”piilorasvaa”. Kannattaa siis lukea pakkausten ravintoarvot ja valita tuotteita, joissa sitä on vähemmän. Tällaisilla pikku muutoksilla pääset lähemmäksi tyydyttyneen rasvansaannin enimmäissaantisuositusta, joka on naisilla 20 g/vrk ja miehillä 30 g/vrk.

Koeta vaihtaa tyydyttynyt rasva tyydyttymättömään (”hyvään”) rasvaan
Tyydyttymätön rasva on sydänterveydelle suotuisampaa. Saat sitä esimerkiksi pähkinöistä, siemenistä, kasviöljyistä & niistä tehtyistä levitteistä. Voit siis helliä makuhermojasi samalla kun pidät huolta sydämestäsi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka pähkinät ja siemenet ovat sydänystävällinen välipala, niissä on myös paljon energiaa. Nautiskele siis kohtuudella, jos pyrit pudottamaan painoasi.

Katso kaikki vinkit