SYÖ HYVIN

Terveellisen ruokavalion avaimet:

  • Huolehdi, että syömäsi ruoan määrä on tasapainossa kulutuksesi kanssa: aktiivisuutesi vaikuttaa energiantarpeeseesi
  • Huolehdi, että saat ravinnostasi kaikki tarvitsemasi ravintoaineet ja riittävästi energiaa

Ravinnossasi pitäisi olla hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa. Lisäksi tarvitset vitamiineja, kivennäisaineita ja ravintokuitua. Alta löydät muutamia perustietoja, joilla pääset alkuun.

Suosi täysjyväviljaa
Valitse leipä, murot, puuro, pasta ja riisi mieluiten täysjyväisenä. Täysjyvätuotteet sisältävät enemmän ravintoaineita ja kuitua, joka auttaa alentamaan kolesterolia.

Mistä proteiinit?
Lihassa, kalassa, kananmunissa, linsseissä ja maitotuotteissa on runsaasti proteiinia. Sitä löytyy myös pähkinöistä, jotka ovat kohtuullisesti nautittuina terveellinen välipala.

Puoli kiloa päivässä
Pyri syömään vähintään 500 g kasviksia, marjoja ja hedelmiä joka päivä. Myös pakaste- ja purkkituotteet sekä tuoremehut lasketaan – pyöräyttele siis vaihtelun vuoksi vaikkapa smoothie-juoma. Muista kuitenkin, että joissain hedelmissä on luontaisesti paljon sokeria. Älä siis korvaa niillä kasvisten syöntiä.

Syö oikeita rasvoja
Elimistömme tarvitsee rasvaa. On kuitenkin tärkeää, että se on oikeanlaista. Rasvaisesta lihasta, täysrasvaisista maitotuotteista ja rasvaisista leivonnaisista saatujen tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen tyydyttymättömillä rasvoilla auttaa alentamaan kolesterolia. Suosi siis kasviöljyjä sekä kasviöljypohjaisia salaatinkastikkeita ja levitteitä.

Katso kaikki vinkit