MISTÄ KORKEA KOLESTEROLI JOHTUU?

Liiallinen tyydyttyneiden rasvojen syöminen on yksi yleisimmistä syistä veren kohonneisiin kolesterolipitoisuuksiin.

Myös säännöllisen liikunnan puute, ylipaino, runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi vaikuttavat epäedullisesti veren rasva-arvoihin.

Onneksi näihin kaikkiin tekijöihin voit vaikuttaa, jos haluat alentaa kolesteroliasi ja vähentää sydäntaudin kehittymisen riskiä. Joitain tekijöitä et voi muuttaa. Sellaisia ovat muun muassa suvussa kulkeva taipumus korkeaan kolesteroliin tai aikaisin ilmenevään sydäntautiin, yli 40 vuoden ikä ja mikä tahansa diagnoosi, joka vaikuttaa kolesterolitasoihin – esimerkiksi familiaalinen hyperkolesterolemia, geneettinen sairaus, jota potee keskimäärin yksi ihminen 250:stä. Jos elämässäsi on kolesterolin kohoamiseen johtavia tekijöitä, joihin et voi vaikuttaa, on sitäkin tärkeämpää keskittyä muutoksiin, joita pystyt tekemään.

Entä ruoka-aineiden sisältämä kolesteroli? Monissa ruoissa – esimerkiksi kananmunissa, katkaravuissa ja maksassa – on luontaista kolesterolia. Ruoka-aineiden kolesterolilla on yleensä vain pieni vaikutus veren kolesterolitasoon, joten munia ja katkarapuja voi syödä osana terveellistä, tasapainoista ruokavaliota.

Katso kaikki vinkit