MIKSI VESI ON TÄRKEÄÄ?

Jopa 2/3 painostasi on vettä, ja on tärkeää pitää huolta riittävästä vedensaannista. Suurin osa soluissa tapahtuvista kemiallisista reaktioista vaatii vettä. Vesi auttaa aivoja toimimaan tehokkaimmalla vaihteella, pitää ruumiinlämmön oikealla tasolla ja huuhtoo munuaisista kehon kuona-aineet.

Vettä häviää elimistöstä keuhkojen, ihon ja munuaisten kautta. Jos et juo tarpeeksi, keho saattaa kuivua ja aiheuttaa ikäviä tuntemuksia.

Osan näistä oireista ehkä tunnistatkin: päänsärky, väsymys, keskittymiskyvyn puute. Juomalla riittävästi vettä vältyt näiltä harmeilta.

Toisaalta on myös tärkeää olla juomatta liikaa vettä, koska se voi johtaa veren suolapitoisuuden liialliseen vähenemiseen.

Tässä muutama vinkki sopivan nestetasapainon ylläpitämiseen:

Paljonko minun pitäisi juoda?

Päivässä olisi hyvä juoda 1-1,5 litraa nestettä. Vesi on ehdottomasti paras janojuoma*

* Terveyttä ruoasta. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

Voinko juoda muuta kuin vettä?

Vesi on paras janojuoma, tulipa se hanasta tai pullosta. Myös muut juomat, esimerkiksi mehu, tuoremehu, tee ja kahvi, lasketaan päivittäiseen juomakiintiöön.

Katso kaikki vinkit