LIIKUNNAN MONET HYÖDYT

Mitä hyötyä on säännöllisestä liikunnasta?
Liikunta on yksi tärkeimmistä keinoista rakentaa ja ylläpitää hyvää elämänlaatua, terveyttä ja hyvinvointia1. Liikunnalla on myös muita suotuisia vaikutuksia, joita et ehkä tule ajatelleeksi. Ne on hyvä pitää mielessä, kun pohdit, koska sinulla on seuraava mahdollisuus liikkua.

  • Paremmat yöunet
    Liikunta voi auttaa sinua nukahtamaan nopeammin ja syventää untasi. Näin unen laatu paranee2.
  • Vahvemmat luut
    Luiden tiheys vahvistuu esimerkiksi juoksemisesta, tanssista, painojen nostosta ja kaikista muista liikuntamuodoista, joissa luihin kohdistuu painetta. Liikkumalla voit torjua ikääntymisen aiheuttamaa luonnollista luukatoa3.
  • Vahvempi sydän
    Sydämesi on lihas ja vahvistuu treenaamalla, kuten muutkin lihakset.
  • Kolesteroli kurissa
    Säännöllinen liikunta auttaa suurentamaan ”hyvää” HDL-kolesteroliarvoa ja vähentämään ”pahaa” ”huonoa”? LDL-arvoa. Liikunta voi myös alentaa verenpainetta.6
  • Apua painonhallintaan / Paino hallinnassa (?)
    Liikunta auttaa sinua vahvistamaan lihaksiasi ja parantamaan aineenvaihduntaasi. Tämä yhdessä tasapainoisen ruokavalion kanssa johtaa luonnostaan ylipainon vähenemiseen.
  • Hyvä ja virkeä mieli
    Liikunta lisää endorfiinien, mielihyvähormonien, tuotantoa.

References:

  1. Hassmen, P, Koivula, N, & Uutela A. (2000). Physical exercise and psychological well-being: a population study in Finland. Prev Med, 30 (1), 17–25.
  2. Shelley S. Tworoger, PhD1,2; Yutaka Yasui, PhD1; et. al. “Effects of a year-long moderate-Intensity exercise and a stretching intervention on sleep quality in postmenopausal women.” Sleep. 2003. Vol. 26, Issue 7, pages 830–836.
  3. The British Nutrition Foundation
  4. Moderate-intensity exercise reduces the incidence of colds in postmenopausal women,” by Ulrich et al, The American Journal of Medicine, Volume 119/Issue 11.
  5. Lee, I.M., R.S. Paffenbarger, Jr., and C. Hsieh, Physical activity and risk of developing colorectal cancer among college alumni. J Natl Cancer Inst, 1991. 83(18): p. 1324–1329.
  6. Web MD. Exercises to control your cholesterol. Available at: https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/exercises-to-control-your-cholesterol#1 Accessed December 2018.
Katso kaikki vinkit