Siirry sisältöön

Sydänterveyden peruspilarit

Kun haluat vaikuttaa sydänterveyteesi, huomioi nämä tärkeät asiat:

Kolesteroliarvot

60%:lla suomalaisista aikuisista on kohonnut kolesterolitaso*. Kolesterolin alentaminen on yksi merkittävimmistä sydänterveyteen vaikuttavista asioista. Seuraa kolesteroliarvojasi säännöllisesti.

Paino

Sydämelle on tärkeää pitää paino suositusten rajoissa. Ylipaino rasittaa sydän- ja verenkiertoelimistöä ja haitallisinta on vyötärölle kertynyt rasva.

Liikunta

Liian vähäinen liikunta altistaa sydäntaudeille. Aikuisille suositeltu liikunnan määrä on vähintään puoli tuntia päivässä.

Ruokavalio

Ruokavaliossa tulisi olla mahdollisimman vähän tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sekä paljon kasviksia, hedelmiä, rasvaista kalaa sekä täysjyvätuotteita.

Kasviöljyjä ja kasviöljypohjaisia levitteitä päivittäin käyttämällä saa ruokavalioon riittävästi pehmeitä rasvoja, mutta runsaasti kovaa rasvaa sisältävät voi-pohjaiset tuotteet kannattaa jättää juhlahetkiin.

Helppo tapa vaikuttaa sydänterveyteen on lisätä ruokavalioon kolesterolia alentavat Benecol-tuotteet.

Verenpaine

Korkea verenpaine altistaa sydäntaudeille. Verenpainetta nostavat mm. tupakointi, stressi, ylipaino, vähäinen liikunta sekä suolainen ruokavalio.

Alkoholin käyttö

Alkoholin käyttö on sydämenkin kannalta hyvä pitää kohtuun rajoissa.

Tupakointi

Tupakointi lisää sydäntautiriskiä. Vaikka hyödyllisintä on luopua tupakoinnista kokonaan, jo vähentäminenkin on hyväksi sydämelle.


*Vartiainen E ym. Suomen Lääkärilehti 2012; 67: 2364-2368