Siirry sisältöön

Ruokavaliolla on ratkaiseva merkitys kolesterolin alentamisessa

Kolesterolin alentaminen on yksi tärkeimmistä keinoista parantaa sydänterveyttä. Benecol® tehostaa ruokavalion roolia alentamalla kolesterolia keskimäärin 10% 2-3 viikossa.

Sydänystävälliset valinnat

Korvaa kova rasva pehmeällä:

  • Korvaa voi tai muu maitorasvapohjainen levite kasviöljypohjaisella levitteellä
  • Käytä rasvaisten maitovalmisteiden (juusto, kerma, maito, viili) sijasta kohtuullisesti rasvattomia ja vähärasvaisia tai pehmeää rasvaa sisältäviä vaihtoehtoja
  • Vähennä kovaa rasvaa sisältäviä leivonnaisia tai vaihda leivontarasva kasviöljyyn tai juoksevaan margariiniin
  • Vähennä rasvaisten lihavalmisteiden, kuten makkaroiden ja rasvaisen lihan, käyttöä
  • Käytä ruuanvalmistusrasvana kasviöljyä tai juoksevaa margariinia
  • Käytä salaatinkastikkeena kasviöljypohjaista vaihtoehtoa
  • Hyvä rasvoja saat myös pienestä määrästä siemeniä ja pähkinöitä
  • Katso pehmeitä rasvoja sisältäviä reseptejä tästä 

Lisää liukoista ravintokuitua:

  • Käytä viljatuotteita täysjyväisinä; puuroa, runsaskuituista leipää, pastaa, riisiä, mysliä ja murojaTorinoPlus pasta on kuitupitoinen vaihtoehto
  • Kauran liukoisella kuidulla, beetaglukaanilla on kolesterolia alentava vaikutus
  • Käytä juureksia, kasviksia, marjoja ja hedelmiä vähintään puoli kiloa päivässä
  • Pavuista, linsseistä, herneistä ja siemenistä saa myös ravintokuitua
  • Nauti lämmin ja tuore kasvislisäke joka aterialla

Katso sydänystävällisiä reseptejä tästä

Käytä päivittäin kasvistanolia sisältäviä Benecol-tuotteita:

  • Korvaa tavanomainen levite Benecol-levitteellä (6 teelusikallista/vrk)

TAI

  • Nauti Benecol-tehojuoma tai kaksi Benecol-jogurttia päivittäin muun aterian yhteydessä

Tutustu Benecol-tuotteisiin tästä.

Muita sydänystävällisiä ruokatapoja:

  • Käytä kalaa pääateriana kaksi kertaa viikossa
  • Käytä niukasti suolaa