Nopealla jumpalla energiaa päivääsi

Kesällä puistoalueet tai vaikka mökin piha ovat loistava paikka nauttia aurinkoisesta päivästä. Suomen vehreä ympäristö kutsuu niin iloisia perheitä, päivästä nauttivia ystävyksiä kuin aktiivisia koiran ulkoiluttajiakin ulos reippailemaan. Olit sitten mikä tahansa edellä mainituista, pieni lisäannos energiaa tekee varmasti hyvää.

Jo kymmenessä minuutissa saat aktivoitua lihaksistosi, kun teet kokonaisvaltaisia ja monipuolisia liikesarjoja. Nopeallakin harjoituksella edistät kehosi aineenvaihduntaa ja huomaat varmasti energisoivan vaikutuksen. Vihreä nurmialue on erinomainen alusta jumppaamiseen.

Tässä muutama liike piristävään ulkojumppaan!

 

1. Kyykky

Reisi- ja pakaralihas ovat isoimmat lihaksesi, joten aloita jumppa niistä. Alavartalo on helpointa aktivoida kyykkyliikkeillä.
 
Ota hiukan hartioitasi leveämpi haara-asento ja ojenna kädet eteen. Lähde rauhallisesti kyykkäämään alaspäin. Pidä selkä suorassa, katse yläviistossa ja kädet ojennettuina. Nouse kyykystä rauhallisesti ylös. Toista liike 10–20 kertaa. Kun liikerata on tuttu, voit nostaa tempoa. Mikäli haluat hengästyä toden teolla, lisää liikesarjan loppuun kimmoisa pomppu. Pidä huoli liikkeen puhtaudesta ja kuuntele kehoasi.

2. Lankku

Toinen jumppaliike on yksinkertainen mutta tehokas lankkuasento, joka aktivoi syviä vatsalihaksia. Syvät vatsalihakset eivät näy ulospäin, mutta ovat perusta terveelle, suoralle ryhdille.

Käy makuulle maahan siten, että kyynärpäät ovat suoraan hartioiden alla ja jalat ovat täysin ojennettuina. Nosta keskivartalo ilmaan, kunnes se on suorassa linjassa hartioista nilkkoihin asti. Jännitä vatsaa, purista pakaroita yhteen ja pysy tässä asennossa niin kauan kuin asento säilyy puhtaana.

3. Mittarimato

Kolmas liike on hyvin kokonaisvaltainen ja aktivoi yläkroppaa sekä keskivartaloa. Liike tunnetaan epävirallisesti nimellä ”mittarimato”.

Seiso selkä ja jalat suorina. Pidä jalat suorana, taivu eteenpäin ja kosketa maata molemmin käsin.

Kävele käsilläsi eteenpäin pitämällä jalat edelleen suorana ja paikallaan niin, että päädyt lähes punnerrusasentoon. Tämän jälkeen kävele jaloilla eteenpäin pienin askelin ja pidä samalla kädet paikoillaan maassa niin, että päädyt takaisin alkuasentoon. Samalla saat pienen venytyksen pohkeille. Toista tätä liikettä muutaman minuutin ajan, jolloin liikut eteenpäin ”mittarimatona”. Mitä pidemmälle käsilläsi pystyt kävelemään, sitä raskaammaksi liike muuttuu.

 

Toista nämä kolme jumppaliikettä 2–3 kertaa. Aikaa jumppaan ei kulu paljon, mutta saat varmasti sykkeen kohoamaan. Pieni hengästyminen päivittäin tekee hyvää sydämellesi. Kesäisessä ulkoilmassa tehty jumppa nostaa energiatasojasi ja auttaa sinua jaksamaan.