Kannattaako kolesteroliarvot mitata?

Tutkimuksissa on todettu, että kohonneilla kolesteroliarvoilla on syy-yhteys sydän- ja verisuonitauteihin. Raision ravitsemusterapeutti Marja Vakkuri kertoo, miksi sydänterveyttä kannattaa edistää.

 

KIINNOSTAAKO SYDÄNTERVEYS TYÖIKÄISIÄ?

Sydänsairaudet mielletään helposti vanhempien ihmisten ongelmaksi. Asiaan kiinnitetään usein huomiota vasta, kun ongelmia on jo ilmaantunut tai läheinen on sairastunut. Sairauksien riskitekijöitä pidetään ikävinä asioina, joita ei haluta ajatella. Sydänterveys on usein esillä myös terveystarkastuksissa.

MINKÄ ON KOLESTEROLIN MERKITYS SYDÄNTERVEYDESSÄ?

Veren kolesteroliarvojen merkityksestä käydään mediassa kiivastakin keskustelua. Asiantuntijat ovat kuitenkin hyvin yksimielisiä. Viimeisin osoitus asiasta on huhtikuussa 2017 julkaistu konsensuslausuma, jonka ovat laatineet Euroopan johtavat sydän- ja verisuonitautien asiantuntijat. Sen mukaan LDL kolesterolilla on kiistaton syy-yhteys sydän- ja verisuonitauteihin. (European Heart Journal 2017 DOI: https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehx144)

MIKSI KOLESTEROLIARVOJA KANNATTAA MITTAUTTAA?

Mittaaminen on tärkeää, koska kohonnut kolesteroli ei aiheuta minkäänlaisia oireita. Kolesteroliarvot on kuitenkin helppo tarkistaa verikokeella. Mitä varhaisemmassa vaiheessa kolesterolin nousuun puututaan, sitä tehokkaammin pystytään ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja. Monia terveyteen vaikuttavia asioita, kuten perintötekijöitä, ei voi muuttaa omilla toimilla. Kolesteroliarvoihin voi kuitenkin vaikuttaa sydänystävällisellä ruokavaliolla ja sitä täydentävillä kasvistanolia sisältävillä Benecol®-tuotteilla sekä lääkkeillä.

MITEN SYDÄNTERVEYTTÄ VOI EDISTÄÄ?

Sydänterveyttä voi edistää monin tavoin. On hyvä seurata kolesteroliarvoja säännöllisesti. Sydänystävällisten ruokavalintojen lisäksi tulisi liikkua riittävästi. Paino kannattaa pitää suositusten rajoissa, koska haitallisinta on vyötärölle kertynyt rasva. Myös korkea verenpaine altistaa sydäntaudeille.

MINKÄLAINEN ON SYDÄNYSTÄVÄLLINEN RUOKAVALIO?

Ruokavaliossa tulisi olla mahdollisimman vähän tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sekä paljon kasviksia, hedelmiä, rasvaista kalaa sekä täysjyvätuotteita. Kun käyttää kasviöljyjä ja kasviöljypohjaisia levitteitä päivittäin, saa ruokavalioon riittävästi pehmeitä rasvoja. Runsaasti kovaa rasvaa sisältävät voipohjaiset tuotteet kannattaa jättää juhlahetkiin. Myös alkoholin käyttö on hyvä pitää kohtuullisena. Helppo tapa vaikuttaa sydänterveyteen on lisätä ruokavalioon kolesterolia alentavat Benecol-tuotteet.

TIESITKÖ TÄMÄN?

Sydän- ja verisuonisairaudet ovat edelleen yleisin kuolinsyy maailmassa. Arviolta kolmannes kuolemista johtuu niistä. Journal of the American College of Cardiology -lehdessä julkaistun selvityksen perusteella vuonna 2015 sydän- ja verisuonitauteja sairasti yli 400 miljoonaa ihmistä ja 18 miljoonaa menehtyi niihin. Edellisen 25 vuoden aikana kehitys on ollut pääosin positiivinen ja sydänperäiset kuolemat ovat vähentyneet etenkin varakkaissa maissa. Nyt suotuisa kehitys on kuitenkin pysähtymässä. Suomessa 34 prosenttia kuolemista johtuu sydän- ja verisuonitaudeista.

 

Lähde: Uutispalvelu Duodecim 19.6.2017, Journal of the American College of Cardiology 2017