5 vinkkiä terveellisempään arkeen

Töiden jälkeen on kiire kauppaan ja kaupasta suoraan kotiin laittamaan ruokaa. Ilta vierähtää harrastusten ja arkisten askareiden parissa. Usein tuntuu siltä, että aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen mitä haluaisi tehdä.

Kuulostaako tämä tutulta? Arki voi monesti olla hektistä ja ylimääräinen aika kultaakin kalliimpaa. Omasta terveydestä huolehtiminen kaikessa jää helposti muun kiireen jalkoihin. Terveelliset elintavat eivät kuitenkaan vaadi jättimäisiä ponnisteluja. Pienillä, jokapäiväisillä valinnoilla on suuri merkitys hyvinvoinnillesi – ja ne ehtii tehdä arjen kiireiden keskelläkin.

Tässä 5 yksinkertaista keinoa, jotka auttavat sinua huolehtimaan terveydestäsi.

 

1. Valmis aamupala on arkiaamun pelastus

Onko mitään ihanampaa kuin syödä aamupala kaikessa rauhassa? Rauhallisen aamiaishetken ja arkiaamun yhdistelmä kuulostaa lähinnä toiveajattelulta. Voit taata itsellesi ihanan aamun, kun valmistat jo edellisenä iltana seuraavan päivän aamupalan. Helppoja ja terveellisiä aamiaisia ovat esimerkiksi erilaiset tuorepuurot. Aamulla sinun ei tarvitse muuta kuin nauttia.

2. Nyt taukojumppaamaan

Työpaikallakin voi olla aktiivinen. Työtehtävien välissä kannattaa pitää muutama tauko, joiden aikana voi venytellä ja tehdä yksinkertaisia jumppaliikkeitä. Kutsu myös työkaverisi mukaan, niin voitte jumpata yhdessä. Taukojumppa on hyväksi niin terveydellesi kuin keskittymisellesikin: pienen tauon jälkeen on taas mukavampi palata työn touhuun.

3. Pidä vesipullo mukana

Nälkä saattaa iskeä yllättävissäkin paikoissa, kuten esimerkiksi kaupan kassajonossa. Sen sijaan, että nappaat hyllystä suklaapatukan, kanna laukussasi vesipulloa, josta voit ottaa kulauksen tarvittaessa. Vesi tekee sinulle hyvää ja lykkää nälkääsi siihen asti, että pääset kotiin nauttimaan kunnon aterian.

4. Älä täytä kaappejasi herkuilla

Jos kaappisi on aina täynnä sokerisia ja suolaisia herkkuja, on melkein mahdotonta olla syömättä niitä. Vältä siis etenkin arkisin herkkujen ostamista varastoon, ja pyhitä herkuttelu viikonlopulle. Osta aina myös vain se määrä, jonka ajattelet syöväsi kerralla, etteivät kaapin pohjalle jääneet herkut houkuttele sinua enää seuraavana päivänä.

5. Parkkeeraa auto kauemmaksi

Useimmiten välimatkat ovat niin pitkiä, että autolla liikkuminen on välttämätöntä. Saat kuitenkin helposti arkiliikuntaa myös autoillessa, kun pysäköit auton etuoven sijaan kauimmaiseen nurkkaan niin, että sinulla on pidempi matka kävellä ovelle. Tämä ei vie sinulta aikaa kuin muutaman minuutin ja saat helposti liikuntaa. Sydämesi kiittää!